Afghaanse mannen in boerka tegen vrouwenmishandeling

Voor het eerst in Afghanistan, zijn er op donderdag 5 maart in Kabul, meer dan tien mannelijke activisten in boerka de straat opgegaan om te protesteren tegen geweld tegen vrouwen. Dit vond plaats nadat er kort geleden, in februari, een vrouwelijke activiste in een stalen vest die de vrouwelijke vormen illustreerde de straat op ging in protest tegen geweld tegen vrouwen.

mannen in boerka

“Ik liep de straat op in boerka om te begrijpen hoe vrouwen zich in boerka voelen en hoe het is om in het dagelijkse leven lastig gevallen te worden. Ik wilde hun situatie begrijpen.”, zei een van de demonstranten.
Voor de toeschouwers was het iets nieuws: “Dit is de eerste keer dat ik zo een protest meemaak. Dit is een goede zet, het is een stap vooruit in het voordeel van de vrouwen.”

vrouw in stalen vest

Ondanks de toename van het geweld tegen vrouwen en verkrachting in Afghanistan en ondanks dat er toeschouwers waren die blij verrast reageerden, waren er helaas ook velen die de activisten in boerka en dit dappere meisje uitlachten.

Ondanks de vele tegenslagen en reacties hopen wij dat er in de toekomst nog meer moedige vrouwen en mannen de straat opgaan en opkomen voor geweld tegen vrouwen. Wij, van Stichting Ariana zijn m.n. blij verrast, dat er tegenwoordig in Afghanistan dappere Afghaanse mannen bestaan, die voor vrouwen opkomen en die voor vrouwen een verschil willen maken.

Voor video (BBC World) klik hier.

(bron nieuws en foto’s: www.tolonews.com, bbc persian)